Szaktanári műhely 2023. március 18.

Pesthidegkúti Waldorf Iskola 

Budapest Kossuth Lajos u. 15-17.

Szeretettel hívunk minden Waldorf-pedagógust a tavaszi Szaktanári műhelyre. A műhely egy olyan szabad teret kíván biztosítani a résztvevőknek, amely lehetőséget ad az azonos tantárgyat tanító szaktanárok, vagy az azonos témában érdeklődők számára a szaktárgyukhoz, témához kapcsolódó szellemi-pedagógiai, módszertani kérdések, tapasztalatok megosztására, vagy olyan közös témák felvetésére, megbeszélésére, mely a tantárgyakon túl támogatja a Waldorf-iskolák munkáját. A közös előadás után különböző szakcsoportokban folytatódik a munka. A tavaszi műhely közös előadásának címe:

Fenntarthatóság tantárgy a Waldorf-iskolákban?

Mit is értünk fenntarthatóság alatt?

közös előadás 10.00-11.30

A “fenntarthatóság tantárgy”  bevezetése fontos kérdéseket vet fel a Waldorf-iskolákban.  Megjelenik-e, ha igen, hol és hogyan jelenik meg az iskolában ez a téma? Be kell-e új tantárgyként vezetni, vagy a többi tantárgyba kellene beépíteni?  Hogyan illesztjük be a Waldorf-kerettantervbe? Érettségi tantárgyként tudjuk-e javasolni diákjainknak, s ha igen, hogyan segítünk a felkészülésben?

A fenntarthatóság témában több iskolában is vannak már jógyakorlatok, iskolánként változó, hogy milyen tantárgyakon keresztül. Különböző Waldorf-iskolákban már alkalmazott gyakorlatokról, tapasztalatokról és megközelítésekről fogunk hallani rövid témafelvetéseket mintegy vitaindítóként, inspirációként. 

A téma aktualitása:

  • Fenntarthatóság tantárgy állami bevezetése, érettségi tantárgyként is megjelenik. 
  • Klímaszorongás, a diákok bevonódása a témába: hogyan tudjuk segíteni őket (lelkileg is)? Mit tud hozzátenni a Waldorf-pedagógia/Waldorf-pedagógus az antropozófiai ember- és világképe alapján, ami segítheti őket?
  • Hogyan tudja a Waldorf-pedagógia az életkori sajátosságok figyelembevételével megismertetni a témát a tanulókkal? Mit, mikor, melyik évfolyamban? (Általános iskolai és középiskolai fenntarthatóságra nevelés)
  • Milyen cselekvési lehetőségeket tudunk mutatni?
  • A  tanár szerepe: Tudja-e azt közvetíteni a diákjai számára, hogy a világ jó, szép és igaz? Ő maga tud hinni ebben? Hogyan tudjuk segíteni ebben a folyamatban magunkat és egymást?

A téma tantárgyakhoz való lehetséges kapcsolódásai: Gazdasági ismeretek/gazdaságtan, Társadalomismeret, Történelem, Természettudományos tárgyak, Háztartási epocha, Projekthét, Fakultáció, egyéb lehetőségek?

Program:

9.30-10.00 Érkezés, közös teázás, kávézás

10.00-11.30 közös előadás – Fenntarthatóság tantárgy a Waldorf-iskolákban?  Mit is értünk fenntarthatóság alatt?

11.30-11.50 rövid szünet 

A szünet után a szakcsoportok önállóan is beoszthatják az idősávokat, az alábbi időkeretek javaslatok:

11.50-13.20 Csoportmunka 1. 

13.45-15.15 Csoportmunka 2.

15.30-17.00 Csoportmunka 3.

A Szaktanári műhelyre az alábbi linken jelentkezzetek 2023 március 12.-e, vasárnap éjfélig:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe9zEmXsPlSYP5rH8MTC3knls3z0hdaZkb6rhDa0jGpVOP6_w/viewform

Várhatóan a következő szakcsoportok fognak indulni:

  • Biológia-kémia
  • Fenntarthatóság – Ezen belül, a résztvevők tantárgyi érdeklődésétől függően egy csoportban, vagy több tantárgycsoportban is lehet majd dolgozni, pl. gazdaságtan, társadalomismeret, 1-8. osztályos csoport, stb.
  • Gyermek- és ifjúságvédelem – A csoportmunkákra várjuk az intézményekben  gyermekvédelmi terület iránt érdeklődő pedagógusokat.
  • Magyar – Folytatódik a Parsifallal kapcsolatos munka.
  • Matematika
  • Médiatudatosság és digitális eszközhasználatAzokat a pedagógusokat várjuk, akik még nem vettek részt a Médiatudatosság képzésen. Téma: Médiatudatosság bevezetése alsótagozaton, tanítása középtagozaton, munka magunkkal és a szülőkkel. A csoporthoz csatlakozhatnak informatikát tanító kollégák is. A téma sokrétűsége miatt, lehetőség van arra, hogy konkrét, előre megfogalmazott kérdéseket tegyetek fel, hogy a fókuszt aszerint alakíthassuk, de természetesen helyben is lesz lehetőség kérdezni.  
  • Tanulásmódszertan – Miért foglalkozzunk tanárként a tanulásmódszertanával a Waldorf-iskolában?  – A szövegértés fontossága és íve 1-13. o. – Egy blokkban a WAGYÓK csoporttal közös tapasztalatcsere, jógyakorlatok felvetése.
  • WAGYÓK – Tovább folytatódik a tanulásmódszertan kérdéseivel, gyakorlatával kapcsolatos munka. A témában ez lesz a harmadik alkalom, s mintegy lezárásként tapasztalatokat, jógyakorlatokat fogunk cserélni egymással, és egy blokkban a Tanulásmódszertan csoporttal közösen.  

Lehetőség van arra is, hogy csak a közös előadásra csatlakozzanak az érdeklődő pedagógusok. A fent említett tantárgyakon kívül indulhatnak más szakcsoportok is. Bátran jelentkezz, írd le kérdésed, témád, mert lehetséges, hogy nem vagy egyedül ezzel. A műhely indulása előtt a jelentkezők számára fogom jelezni, hogy mely csoportok fognak biztosan indulni.

 Az idegen nyelvet tanító kollégák számára a Szaktanári műhely keretén belül a megadott napon nem indul csoport, mivel márciusban két másik továbbképzési lehetőség is lesz a nyelvtanárok számára, ahová becsatlakozhatnak. 

  • Március 15-én 9-17.00-ig a Fehérlófia Waldorf Iskolában, Nemesvámoson (angol nyelvű továbbképzés és műhelymunkák)

Téma: CREATIVE TEACHING, SUSTAINABLE LEARNING
Creative approach to language teaching in Waldorf-schools Class 5-12/13

Meghívott vendégelőadó: Ulrike Sievers 

A programhoz 6.000 Ft -10.000 Ft közötti támogatást, hozzájárulást kérünk. Jelentkezni a következő  űrlapon  lehet. Jelentkezési határidő: 2023. február 25. További információkat az űrlapon lehet olvasni. Amennyiben kérdésed van, kérlek, az alábbi email címen érdeklődj: erika.koszegvari@feherlofiawaldorf.hu

  • Március 24-25. és május 5-6. Waldorf-nyelvtanárok Műhelye – „NYELVTAN VAGY NYELV-TAN?” 30 órás akkreditált pedagógus-továbbképzés 

Várható jelentkezési díj: 36.000 Ft. Szakmai vezetők: Demkó Marianna, Janovics Judit, Jónás Zsuzsanna Előzetes jelentkezés: demko.marianna@waldorf.hu